تفاوت بتونیر دنده زیر و دنده کمر در چیست؟

0
(0)

بتونیرها دستگاه‌هایی هستند که در آن شن، ماسه، سیمان و آب با یکدیگر ترکیب شده و بتون را مخلوط می‌کنند. این محصول در فروشگاه بتن ویبره در دو نوع دنده زیر و دنده کمر در دسترس است. در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت بتونیر دنده زیر و دنده کمر در مواردی همچون  مکانیزم عمل، مزایا و معایب و کاربردهای هر یک آشنا کنیم و بررسی کنیم که کدام یک بهتر است؟

اگر فرصت مطالعه مقاله زیر را ندارید، دعوت میکنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید.

مکانیزم کار دنده زیر

نحوه انتقال قدرت در بتونیر دنده زیر بدین صورت است که نیروی الکترومتور از طریق دنده زنجیری وارد شافت می‌شود. در ابتدای شافت، قطعه‌ای به نام پنیون و در کنار آن نیز یک گرانویل شبیه به گرانویل پنیون دیفرانسیل ماشین قرار دارد که آن را از ته دیگ می‌چرخاند. همچنین در طراحی بتونیر دنده زیر، یک چرخ دنده کوچک در انتهای دیگ مخروطی شکل نصب شده است. توصیه می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر، مقاله بتونیر آزمایشگاهی چیست را مطالعه کنید.

مزایا و معایب بتونیر دنده زیر

از جمله مزایای این نوع بتونیر این است که طرح ساخت بسیار ساده‌ای دارد و همین امر باعث ارزان‌تر بودن آن نسبت به نوع دیگر شده است. همچنین بتونیر دنده زیر نسبتا شرایط تعمیر و نگهداری ساده‌تری دارد. علاوه بر اینها، یک تفاوت بتونیر دنده زیر و دنده کمر در این است که مدل دنده زیر سر و صدای کمتری نیز ایجاد می‌کند.

اما در مورد معایب بتونیر دنده زیر، باید بگوییم از آنجا که چرخ دنده نصب شده در انتهای دیگ بتونیر دنده زیر بسیار کوچک است، قابلیت اندکی در انتقال قدرت دارد. چرخ دنده کوچک باعث درگیر شدن دنده‌ها در یکدیگر می‌شود. از این رو، دیگر تفاوت بتونیر دنده زیر و دنده کمر در این است که این مدل میزان خرابی و استهلاک بیشتری دارد.

مزایا و معایب بتونیر دنده زیر

مکانیزم کار دنده کمر

در بتونیر دنده دور کمر، مکانیزم عمل به این صورت است که نیرو از طریق پنیون و دنده‌ای که به دور دیگ بسته شده است، به دیگ انتقال پیدا کرده و دیگ را می‌چرخاند. طراحی ساخت بتونیر دنده کمر تقریبا شبیه مدل دنده زیر است. با این تفاوت که چرخ دنده به جای قرارگیری در زیر دیگ، به دور کمر آن نصب شده است. ضمن اینکه در طراحی این بتونیر، گیربکس در کنار بدنه دیگ قرار دارد که درواقع همان کار فرمان را انجام می‌دهد. همچنین، بتونیر دنده کمر قابلیت مونتاژ کردن با موتور 2 اسب و 3 اسب تکفاز یا سه فاز را نیز دارد.

مزایا و معایب بتونیر دنده کمر

اگر نمی‌دانید بین این بتونیرها انتقال قدرت در کدام یک بیشتر است؟ باید بگوییم یک تفاوت بتونیر دنده زیر و دنده کمر این است که مدل دنده کمر قابلیت تامین قدرت بالاتری نسبت به بتونیر دنده زیر دارد. همچنین دیگر مزیت آن استهلاک کمتر نسبت به دنده زیر است.

اما از آنجا که بتونیر دنده کمر طراحی پیچیده‌تری دارد، به همین دلیل نیاز به متریال بیشتری خواهد داشت. بنابراین تفاوت ها از لحاظ قیمت نسبتا بیشتر نیز خواهد بود. این نوع بتونیر سر و صدای بیشتری نیز نسبت به دنده زیر تولید می‌کند. همچنین برای دانستن بیشتر می‌توانید مقاله فرق خلاطه و بتونیر در چیست؟ را مطالعه کنید.

مزایا و معایب بتونیر دنده کمر

کاربرد انواع بتونیر

شاید بپرسید بتونیر دنده زیر کجاها کاربرد دارد؟ در جواب این سؤال باید بگوییم این نوع بتونیر به علت طراحی ساده‌ای که دارد، بیشتر برای ساخت انواع میکسر بتن‌های کم حجم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بتونیر دنده کمر کجاها کاربرد دارد؟ این بتونیر برعکس نوع قبلی، به دلیل دارا بودن قابلیت تامین قدرت بالاتر، برای طراحی میکسر بتن‌های حجیم و با ظرفیت بالا مناسب است.

در فروشگاه بتن ویبره، انواع بتونیر دنده زیر و دنده کمر در لیتراژهای 250 لیتری در دسترس هستند. همچنین بتونیرهای 350 و 400 لیتری نیز طبق سفارش قابل تولید هستند. همچنین در حالت معمول ضخامت کف دیگ‌ها 3 میلی متر و بدنه 2 میلی متر است. ما در این زمینه آشنایی با وسیله ای بنام باکت بتن ریزی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای استعلام قیمت و مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

تماس با کارشناسان فروشگاه بتن ویبره

این مقاله چقدر مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین امتیاز : 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین کسی باشید امتیاز میده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من