آموزش تعویض کاربراتور در موتور تک سیلندر چگونه است؟

آموزش نحوه تعویض کاربراتور در موتور تک سیلندر
3.5
(4)

با گذشت زمان، کاربراتورهای موجود در موتورهای مختلف ممکن است به دلایل مختلف، دچار مشکلاتی از قبیل مسدود شدن، آسیب دیدگی و یا فرسودگی شوند. مسلم است که وجود مشکل در کاربراتور و عدم کارکرد صحیح آن، می‌تواند در عملکرد موتور نیز اخلال ایجاد کرده و انتظارات ما را از کارایی موتور، برآورده نکند. بنابراین و در هنگام شناخت وجود مشکل در کاربراتور نیاز است که نسبت به تعویض آن اقدام کنیم، اما حالا اینکه این تعویض چگونه و به چه صورت انجام می‌شود، جای سوال دارد که ما در این مقاله سعی داریم به بیانی کاملا روان و ساده، این موضوع را برای شما توضیح دهیم. پس برای آموزش تعویض کاربراتور در موتور تک سیلندر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

علائم خرابی کاربراتور

عیب یابی مشکلات کاربراتور بسیار مهم است. قبل از اینکه به بحث تعمیر و آموزش تعویض کاربراتور در موتور تک بپردازیم، نیاز است بدانیم که اصلا در چه شرایطی باید به خرابی کاربراتور شک کرد و به عبارتی، چه زمانی مشکل از کاربراتور است. اگر پس از خرید موتور تک سیلندر یکی از علائم زیر را در موتور خود مشاهده کردید، باید نسبت به تعمیر و یا تعویض کاربراتور اقدام کنید:

علائم خرابی کاربراتور در موتور تک سیلندر

1) کاهش عملکرد موتور

همانطور که در آشنایی با نحوه کار کاربراتور خواندید، وظیفه کاربراتور ایجاد احتراق با استفاده از مقادیر متناسب هوا و سوخت است. مقادیر هوا و سوخت باید متناسب بوده، تا حداکثر عملکرد را در موتورهای مختلف داشته باشیم. برخی نشانه‌ها، خبر از عدم کارکرد صحیح موتور می‌دهند، برخی از این نشانه‌ها عبارتند از: شتاب ضعیف و کاهش قدرت موتور. علاوه بر این موارد، ممکن است گاهی اوقات متوجه شوید که میزان سوخت و کارکرد موتور تک، هماهنگی ندارد.

2) خروج دود مشکی

شما نباید دود سیاهی را ببینید که از موتور تک سیلندر خود خارج می شود، حتی اگر با موتور دیزلی تک سیلندر کار کنید. دود سیاه، چه وسیله شما ثابت باشد و چه زمانی که دور موتور بالا می رود، نشان دهنده یک مخلوط سوخت غنی است. این ایراد زمانی پیش می‌آید که کاربراتور، نسبت سوخت و هوا را رعایت نکرده و از سوخت استفاده‌ی بیشتری می‌کند.

3) موتور از کار افتاده یا بیش از حد گرم می‌شود

متضاد یک مخلوط سوخت غنی، یک مخلوط کم سوخت است و این مسئله می‌تواند سبب شود که موتور شما به صورت معکوس کار کند و یا بیش از اندازه گرم شود. وقتی کاربراتور نتواند مقادیر سوخت و هوا را تنظیم کند و مقدار سوخت کمتری را استفاده کند، موتور دچار کمبود سوخت شده، عملکرد ضعیف می‌شود و موتور برای حفظ سرعت باید سخت کار کند. موتوری که بیش از حد کار می‌کند، بیش از حد گرم می‌شود و در نهایت پر از هوای بیش از حد، نتیجه معکوس می‌دهد.

4) مشکل استارت زدن

اگر در راه اندازی و هندل زدن موتور تک خود مشکل دارید، ممکن است مخلوط سوخت و هوا خاموش شده باشد. پس اگر هربار در روشن کردن و هندل زدن موتور تک خود مشکل داشتید، کاربراتور میتواند یکی از گزینه های شما برای عیب یابی باشد.

خرید موتور تک سیلندر از بتن ویبره

آموزش گام به گام تعویض کاربراتور در موتورهای تک سیلندر

همانطور که گفته شد، وجود کاربراتور خراب، می‌تواند عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار داده و اجازه‌ی کار کردن درست را به آن ندهد. بنابراین بسیار مهم است که علاوه بر آموزش تعویض باک بنزین موتور تک آموزش تعویض کاربراتور در موتور تک را بلد باشیم و در مواقع مورد نیاز، استفاده کنیم. بتن ویبره این آموزش را به صورت گام به گام و مرحله به مرحله برای شما بازگو می‌کند.

برای تعویض کاربراتور چند ابزار مهم وجود دارد که برای تعویض، ضروری است. ابزارهای لازم برای تعویض کاربراتور عبارتند از:

  • کاربراتور جدید
  • یک واشر کاربراتور
  • سوکت و جغجغه 10 میلی متری
  • انبردست دم باریک

پس از آنکه وسایل مورد نیاز را تهیه کردید، نوبت به انجام مراحل تعویض می‌رسد. مراحل تعویض کاربراتور در موتور تک سیلندر به شرح زیر می‌باشد:

  • مرحله اول: ابتدا درپوش فیلتر هوا را باز کرده و فیلتر هوا را بردارید.

مرحله اول از آموزش تعویض کاربراتور

  • مرحله دوم: در مرحله بعد، با استفاده از یک آچار سوکت 10 میلی متری، سه پیچ و مهره را که پوشش را در جای خود محکم می کنند، باز کنید. در این مرحله، مطمئن شوید که چوک و اهرم سوخت به سمت راست فشار داده شده اند تا بتوانید به آرامی آن را خارج کنید.

مرحله دوم از آموزش تعویض کاربراتور

  • مرحله سوم: هنگامی که دید واضحی از کاربراتور داشتید، میله دریچه گاز را به سمت جلو فشار دهید و میله و قلاب کوچکتر را از بالای کاربراتور خارج کنید.
  • مرحله چهارم: سپس خط سوخت را با استفاده از انبر دماغه سوزنی جدا کنید تا کاربراتور آزاد شود.

مرحله چهارم از آموزش تعویض کاربراتور

  • مرحله پنجم: در این مرحله، کاربراتور و واشر جدید را برداشته و روی موتور قرار دهید و میله دریچه گاز و قلاب را دوباره وصل کنید.

مرحله پنجم از آموزش تعویض کاربراتور

  • مرحله ششم: سپس خط سوخت را با استفاده از انبر دم باریک وصل کنید و یا می‌توانید آن را با یک گیره در جای خود محکم کنید.

مرحله ششم از آموزش تعویض کاربراتور

  • مرحله هفتم: در مرحله بعد، اسپیسر و پوشش را در حالی که آن را با لوله تنفس تراز می کنید، تعویض کنید و با استفاده از سه پیچ، آن را در جای خود محکم کنید.

مرحله هفتم از آموزش تعویض کاربراتور

  • مرحله هشتم: در نهایت واشر، فیلتر هوا و پوشش را تعویض کرده و محکم ببندید.

مرحله هشتم از آموزش تعویض کاربراتور

کلام آخر

در این مقاله شما به راحتی آموزش تعویض کاربراتور در موتور تک را یاد گرفتید. با پیروی از این دستورات، هم در زمان و هم در هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد و در عین حال هم مطمئن می‌شوید که دستگاهتان بدون هیچگونه ایرادی و به خوبی کار می‌کند. نگهداری و مراقبت منظم به افزایش عمر موتور شما کمک می‌کند و آن را در بهترین حالت خود برای سال‌های آینده حفظ می‌کند. به یاد داشته باشید که در هنگام انجام این کار، نکات ایمنی در تعویض کاربراتور را رعایت کنید. اگر در طول فرایند تعویض، با مشکلی روبرو شدید، در همین قسمت برای ما کامنت بگذارید، همکاران ما در اکثر وقت، پاسخگوی شما خواهند بود.

منابع: +++

این مقاله چقدر مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین امتیاز : 3.5 / 5. تعداد رأی: 4

اولین کسی باشید امتیاز میده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من