در موتورهای تک سیلندر، برای روشن شدن، علاوه بر هوا، به حرکت نیز نیاز است. این علم اساسی به عبارتی برای تمامی وسایل نقلیهای که در خشکی، دریا و یا از طریق آسمان حرکت میکنند، صدق میکند. اتومبیلها، کامیونها و اتوبوسها با مخلوط کردن سوخت با هوا و سوزاندن آن در سیلندرهای فلزی داخل موتورشان، به نیرو تبدیل میکنند. میزان دقیق سوخت و هوای مورد نیاز یک موتور متفاوت است و به عواملی مانند زمان کارکردن، سرعت حرکت شما و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. تقریباً همه موتورها به دستگاههای مبتکرانه اختلاط هوا و سوخت به نام کاربراتور متکی هستند. در این مقاله میخواهیم به بحث پیرامون نحوه کار کاربراتور و روش روشن کردن موتور تک سیلندر بپردازیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.
کاربراتور چیست؟
در ابتدا و برای اینکه بتوانیم با نحوه کار کاربراتور آشنا شویم، بهتر است متوجه شویم که اصلا کاربراتور چیست و چه کاری را انجام میدهد. موتورهای بنزینی به گونهای طراحی شدهاند که دقیقاً مقدار مناسبی از هوا را جذب کنند تا سوخت به درستی بسوزد، این مسئله هم در حالتی که موتور سرد است صدق میکند و هم در حالتی که داغ است. مخلوط کردن هوا و سوخت، کار یک ابزار مکانیکی هوشمندانه به نام کاربراتور است و به عبارتی دیگر میتوان دربارهی وظایف کاربراتور گفت، لولهای است که اجازه میدهد هوا و سوخت از طریق سوپاپها وارد موتور احتراق داخلی شده و این تنظیم مقدار مخلوط و مقادیر را به کمک ساسات به سر پیستون و به منظور روشن شدن موتور، میرساند. وقتی ساسات را به اصطلاح میکشیم، به این معنی است که دریچهی هوا بسته شده است و سوخت بیشتری به سر پیستون میرسد و در نهایت موتور روشن میشود.
بتن ویبره به شما پیشنهاد میکند، در همین صفحه آموزش تعویض روغن موتور تک سیلندر را نیز مطالعه کنید.
کاربراتور چگونه کار میکند؟
کاربراتورها از نظر طراحی و پیچیدگی بسیار متفاوت هستند. یکی از سادهترین نمونههای آنها، دارای یک لوله هوای عمودی بزرگ در بالای سیلندرهای موتور، با یک لوله افقی سوخت است. به طور کلی مراحل کار تنظیم کاربراتور را میتوان به صورت زیر شرح داد:
- جریان هوا از ورودی هوای خودرو به بالای کاربراتور جریان مییابد و از فیلتری عبور میکند که وظیفهی این فیلتر، پاکسازی جریان ورودی هوا از زبالههاست.
- هنگامی که موتور برای اولین بار روشن میشود، میتوان چوک را تنظیم کرد تا تقریبا قسمت بالایی لوله را مسدود کرده و به دنبال آن، مقدار هوای ورودی را کاهش دهد( افزایش محتوای سوخت مخلوط ورودی به سیلندرها).
- در مرکز لوله، هوا از طریق پیچ خوردگی باریکی به نام ونتوری عبور میکند. عبور از این پیچ خوردگی سبب افزایش سرعت و کاهش فشار جریان هوا خواهد شد.
- افت فشار هوا نیز باعث ایجاد مکش در لوله سوخت( در سمت راست) و کشیدن سوخت( قسمت نارنجی) میشود.
- دریچه گاز ( قسمت سبز)، دریچهای است که برای باز و یا بسته کردن لوله میچرخد. هنگامی که تنظیم دریچه گاز، باز است، هوا و سوخت بیشتری به سمت سیلندرها جریان پیدا میکند، بنابراین موتور قدرت بیشتری تولید کرده و خودرو سریعتر حرکت میکند.
- مخلوط هوا و سوخت به داخل سیلندرها جریان مییابد.
- سوخت از یک مخزن کوچک به نام محفظهی تغذیه شناور، تامین میشود.
- با پایین آمدن سطح سوخت، یک شناور در محفظه سقوط کرده و دریچهای را در قسمت بالایی باز میکند.
- هنگامی که ساسات باز میشود، سوخت بیشتری برای پر کردن محفظه از مخزن اصلی گاز به داخل جریان مییابد. این عمل باعث میشود که شناور بالا آمده و دریچه را دوباره ببندد.
مزایا و معایب کاربراتور
کاربراتورها هم مانند هر وسیلهی دیگری، دارای مزایا و معایبی هستند. از مزایای این وسایل، میتوان در ابتدا به قیمت مناسب آنها اشاره کرد، کاربراتورها ارزان هستند و برای تهیهی آنها نیاز نیست که هزینهی زیادی را متحمل شوید. یکی دیگر از مزایای این دستگاهها، نگهداری آسان آنهاست، به این صورت که نگهداری از کاربراتور بسیار ساده است و مهارت و دانش خاصی را نمیخواهد.
اما یکی از معایب این دستگاهها، به این صورت است که، از آنجایی که این دستگاهها کاملا مکانیکی هستند، تحت تاثیر شرایط مختلفی قرار دارند که سایر سیستمها اینگونه نیستند. مهم ترین این عوامل، فشار هوا است، زیرا مقدار سوخت وارد شده به موتور توسط اختلاف فشار در مخزن سوخت تعیین میشود.
نحوهی راه اندازی موتور تک سیلندر
روشن کردن موتور تک کار سخت و پیچیدهای نیست و مانند آموزش نحوه تعویض باک بنزین موتور تک سیلندر، شما با چند حرکت ساده به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید. فقط باید دقت داشته باشید که این کارها را به نحو صحیح و درست انجام دهید. ما در این قسمت به توضیح کامل نحوهی راه اندازی موتور تک سیلندر بنزینی میپردازیم و امیدواریم این مطلب برای شما بسیار مفید واقع شود.
پس از آن که مرحلهی چک کردن سطح روغن و بنزین را پشت سر گذاشتیم، به شرح زیر عمل میکنیم:
- در مرحلهی اول، کلید خاموش/روشن را در حالت ON یا روشن قرار میدهیم.
- پس از روشن کردن کلید پاور، شیر بنزین را هم باز میکنیم.
- در این مرحله ساسات را در حالت بسته قرار میدهیم.
- گاز رو هم در حالت وسط قرار میدهیم.
- بعد از تنظیم کردن همهی مواردی که گفته شد، حالا هندل را تا جایی که به حالت کمپرس برسد، یعنی سفت و محکم شود، به آرامی و در راستای خارج کردن آن، به سمت بیرون میکشیم.
- وقتی هندل به مرحلهی سفت شدن رسید، با یک حرکت سریع و پر قدرت آن را میکشیم و میبینید که در این مرحله و به سادگی، موتور شما تنها با یک حرکت ساده روشن خواهد شد. به این مرحله، مرحلهی کشیدن هندل یا استارت زدن نیز میگویند.
- در نهایت و در مرحلهی آخر هم، زمانی که موتور کاملا روشن شد، ساسات را به حالت باز برگردانید.
اگر به دنبال خرید موتور تک سیلندر بنزینی هستید، بتن ویبره این محصول را با بهترین قیمت و ضمانت کیفیت در اختیار شما قرار میدهد. فقط کافیست به سایت ما سر بزنید و قیمتها را مقایسه کنید!
محصولات موتور تک ارائه شده در بتن ویبرهموتور تک بنزینی 13 اسب لانسین Loncin G390
123,000,000 ریال–162,000,000 ریال
موتور تک بنزینی روبین EH63 اورجینال ژاپنی
900,000,000 ریال Original price was: 900,000,000 ریال.870,000,000 ریالCurrent price is: 870,000,000 ریال.
موتور دیزلی 10 اسب کوپ KOOP KD186FA
162,000,000 ریال–188,000,000 ریال
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر و مفید شما را با نحوه کار کاربراتور و همچنین نکات روشن کردن موتور تک سیلندر آشنا کنیم. شاید تا پیش از این، روشن کردن این نوع موتورها برای شما بسیار سخت بوده و یا اصلا این کار را امتحان نکرده بودید، اما حالا متوجه شدهاید کار راه اندازی موتور تک سادهتر از این حرفهاست. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده و به شما کمک کرده باشد. بتن ویبره تمام تلاش خود را برای رضایت شما عزیزان دارد.
این مقاله چقدر مفید بود؟
از ۱ تا ۵ امتیاز بدید
میانگین امتیاز : 3.7 / 5. تعداد رأی: 3
اولین کسی باشید امتیاز میده!