بتن آسفالتی در واقع یک ماده مرکب میباشد که اغلب در ایجاد جادهها، پارکینگها، فرودگاهها و انواع مختلفی از روسازیها به کار میرود که اغلب به آن آسفالت یا بلکتاپ نیز گفته میشود. اصطلاحاتی مانند قیر ماکادام یا آسفالت نورد شده نیز استفاده میشود و علامت “AC” اکثرا در بین پیمانکاران و مهندسان ساخت و ساز به کار میرود. شما بهتر است بین این دو ماده گفته شده، با توجه به خصوصیات و کاربردهای هر یک، انتخابی انجام دهید که برای پروژه شما گزینهای بهتر و مناسب باشد. در واقع داشتن دانش کافی در این زمینه به شما در این انتخاب کمک خواهد کرد. در ادامه این مقاله، درباره بتن آسفالت اطلاعاتی را ارائه داده و در نهایت تفاوتهای آن دو را بیان میکنیم.
بتن آسفالتی چیست؟
همانطور که گفته شد، بتن آسفالتی مادهای مرکب میباشد که اغلب در ایجاد جادهها، پارکینگها و… مورد استفاده قرار میگیرید. فرآیند تولید آسفالت شامل ترکیب سنگدانهها با قیر است، در حالی که برای تولید بتن از مواد مختلف از جمله سیمان استفاده میشود. مهندسان و پیمانکاران آن را هر ماده مرکبی اطلاق میکنند که از سنگدانههای معدنی همراه با چسب مناسبی تشکیل شده باشد؛ این چسب میتواند آسفالت، سیمان پرتلند یا اپوکسی باشد. بکارگیری آسفالت در ساخت و ساز خیابانها و جادهها از اواخر دهه 1800 شروع شد و همزمان با ظهور صنعت خودروسازی به سرعت گسترش یافت. از آن زمان، تکنولوژی آسفالت به طور چشمگیری پیشرفت کرده و تجهیزات و تکنیکهای مورد استفاده جهت ساخت سازههای روسازی آسفالتی به شدت پیچیده شدهاند. شما در طی این فرایند، جهت صاف و یکدست کردن جاده مورد نظر، میتوانید از ماله پروانه ای استفاده کنید.
کاربردهای بتن آسفالتی
از جمله کاربردهای آسفالت بتنی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- جاده ها، بزرگراه ها و خیابان ها: این ماده به دلیل مقاومت در برابر سایش و بارهای سنگین، انتخاب مناسبی برای جاده های پرتردد است.
- روسازی پارکینگ ها: بتن آسفالتی به عنوان یک عایق صدا و حرارت عمل می کند، همچنین در برابر رطوبت مقاوم است.
- روسازی فرودگاه ها: بتن آسفالتی در برابر سایش و ترک خوردگی مقاوم بیشتری نسبت به آسفالت دارد پس انتخاب مناسبی برای روسازی فرودگاه ها است. ویژگی عایق صوتی بودن هم به جذابیت کار اضافه می کند و میتواند به کاهش سروصدای هواپیماها کمک کند.
- پیاده روها و مسیرهای دوچرخه سواری: قابلیت انقباض، انبساط و عایق حرارتی بودن، هر کارفرمایی را وسوسه می کند که از بتن آسفلتی استفاده کند.
- قسمت های صنعتی مثل سکوهای بارگیری، کارخانه ها و انبارها که علت آن هم مقاومت بالاتر این ماده نسبت به آسفالت است که برخلاف آسفالت می تواند بارهای سنگین را بدون ترک خوردگی تحمل کند.
علاوه بر کاربردهای ذکر شده، بتن آسفالتی همچنین در کاربردهای دیگری مانند ساخت سدها و کانال های آبی نیز استفاده می شود.
انواع بتن آسفالتی
در این بخش به انواع این ماده میپردازیم تا از انواع مختلف آن اطلاعاتی کسب کرده و ویژگیها و کاربردهای آن را بدانید. البته شما میتوانید انواع بتن ها را نیز در سایت بتن ویبره مطالعه کنید. نوعهای دیگری از بتن مانند بتن RCC موجود است که در زمان لازم میتوانید از آن استفاده کنید. بتن آسفالتی دارای سه نوع اصلی داغ، گرم و سرد است که در ادامه به توضیح این سه نوع اصلی میپردازیم.
1. بتن آسفالتی داغ (Hot Mix Asphalt concrete)
این بتن آسفالتی (HMA) در واقع در دمای 160 درجه سانتیگراد ساخته میشود. این دمای بالا ویسکوزیته و همچنین رطوبت در طی روند تولید، کاهش مییابد و در نهایت، یک مادهای فوقالعاده مقاوم و بادوام تولید میشود. بهتر است فشردهسازی و غلتککشی هنگامی صورت گیرد که دمای آسفالت به اندازه مناسبی بالا باشد، چون احتمال اینکه جریان سرد زیرکار منجر به سرد شدن آسفالت پیش از عمل فشردهسازی و غلتککشی مناسب شود، بالا میباشد. این ماده بهطور اصولی در مناطق با ترافیک سنگین مثل بزرگراهها و فرودگاههای پرترافیک به کار میرود. ناگفته نماند پیمانکاران جهت افزایش مقاومت جاده در مقابل وزن ثقیل وسایل نقلیه و تنشهای وارده از آنها، از بتن مقاوم نیز استفاده میکنند. جهت صیقلی کردن آن نیز میتوانید از ماله پروانه ای استفاده کنید.
2. بتن آسفالتی گرم (Warm Mix Asphalt concrete)
بتن آسفالتی گرم (WMA) در دمای 120 درجه سانتی گراد تولید می شود و با اضافه کردن امولسیونها، مومها یا زئولیتها، باعث کاهش دمای لازم جهت تولید این ماده میشود. این روش بهرهوری زیستمحیطی و شرایط بهتر برای کارگران را به همراه دارد، چون مصرف سوختهای فسیلی و انتشار دود را کاهش میدهد. هنگامی که آسفالت به صورت صحیحی ریخته نشود، ترکهایی در آن شکل میگیرد.
3. بتن آسفالتی سرد (Cold Mix Asphalt concrete)
بتن آسفالتی سرد (CMA)، در دمای اتاق تولید می شود. پیش از ترکیب با سنگدانه، توسط یک ماده امولسیونی تجمیع میشود. این فرآیند با مخلوط کردن قیر در داخل امولسیون انجام میشود و دیگر نیازی به دماهای بالا نیست. ضروری است تا در نظر داشته باشیم که در حالت امولسیون، آسفالت دارای ویسکوزیته کمتری است، این ویژگی باعث میشود که عملیات کار و ریختن آسفالت به سطح آسانتر انجام شود. با این حال، ترکیبی که ایجاد میشود دارای دوام مشابه HMA یا WMA نیست و به طور عمومی برای جادههای با ترافیک کمتر یا برای ترمیم پوششهای آسفالتی HMAC استفاده میشود.
تفاوت بتن آسفالتی و آسفالت در چیست؟ + مزایا و معایب
بتن آسفالتی مزایای زیادی نسبت به آسفالت دارد، از جمله:
- دوام بیشتر: جادههایی که با بتن ساخته میشوند، نسبت به جادههای آسفالتی، دارای دوام بیشتری هستند و به طور همزمان با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند و دلیل آن هم استفاده از سیمان در ترکیباتش است. پس اگر سفت بودن جاده را در نظر میگیرید، بتن آسفالتی را جایگزین آسفالت کنید
- قابلیت ضد آب: بتن آسفالتی نسبت به آسفالت قابلیت آب بندی بیشتری دارد. این امر باعث می شود که بتن آسفالتی در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم تر باشد.
- ضخامت قابل تنظیم: ضخامت بتن آسفالتی کاملا متناسب است و بتن به راحتی در قالبها قرار میگیرد و برای مصارف متعددی از جمله ساخت ساختمانها به کار گرفته میشود.
- سرویس و مراقبت دوره ای کمتر: بتن از دوام بالایی برخورد است پس در مناطقی که از بتن آسفالتی برای روسازی جاده ها استفاده کرده اند، نیاز به نگهداری کمتر است.
- قابلیت انعطاف پذیری کمتر: بتن آسفالتی نسبت به آسفالت انعطاف پذیری کمتری دارد. این امر باعث می شود که بتن آسفالتی در برابر ترک خوردگی در مناطق با دمای بالا یا پایین مقاوم تر باشد.
بتن آسفالتی معایبی نیز نسبت به آسفالت دارد، از جمله:
- هزینه بیشتر: قیمت بتن آسفالتی نسبت به آسفالت بیشتر است. به علاوه، جادههای آسفالتی باعث افزایش ایمنی خودروها در برابر برف و لغزش میشوند.
- تولید گازهای گلخانه ای بیشتر: تولید بتن آسفالتی منجر به انتشار گازهای گلخانه ای بیشتری نسبت به تولید آسفالت می شود.
- حساسیت بیشتر به دمای بالا و پایین: بتن آسفالتی نسبت به آسفالت حساسیت بیشتری به دمای بالا و پایین دارد. این امر باعث می شود که بتن آسفالتی در مناطق با دمای بالا یا پایین، احتمال ترک خوردگی بیشتری نسبت به آسفالت داشته باشد.
این معایب و مزایا گفته شد تا با مشکلات پیش رو بیشتر آشنا شوید و با توجه به پروژه خود، بهترین انتخاب را بین آسفالت و بتن آسفالتی داشته باشید.
از دیگر مقالات ما بخوانید: انواع بتن های پرکاربرد در صنعت ساختمان
ویژگی | بتن آسفالتی | آسفالت |
رنگ | خاکستری | سیاه |
دوام | بیشتر | کمتر |
قابلیت ضد آب | دارد | ندارد |
ضخامت قابل تنظیم | راحت تر | سخت تر |
سرویس و نگهداری دوره ای | زمان کمتر | زمان بیشتر |
انعطاف پذیری | کمتر | بیشتر |
قیمت و هزینه | گران تر | ارزان تر |
تولید گازهای گلخانه ای | بیشتر | کمتر |
حساسیت به تغییر دما | بیشتر | کمتر |
کلام آخر
اگر قصد خرید این ماده را دارید یا مهندس و پیمانکار هستید، باید اطلاعات زیادی در این زمینه داشته باشید زیرا در این صورت بهتر میتوانید تصمیم به انتخاب بگیرید. همانطور که گفته شد، این ماده مرکب اغلب در ایجاد جادهها، پارکینگها و… مورد استفاده قرار میگیرید. قبل از انجام کار، بهتر است مواد بتن آسفالتی را بشناسید. ما در این مقاله انواع بتن آسفالتی را معرفی کرده و تفاوت آن با آسفالت را در اختیار شما قرار دادیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، میتوانید از کارشناسان سایت بتن ویبره کمک بگیرید. علاوه بر این، خرید دستگاههایی نظیر کمپکتور، در سایت ما امکان پذیر است.
سوالات متداول
1. ماکادام چیست؟
آسفالت ماکادام نوعی آسفالت است که از سنگدانه های درشت و قیر تشکیل شده است. سنگدانه های این نوع آسفالت معمولاً از سنگ های شکسته با دانه بندی درشت تشکیل شده اند. قیر نیز به عنوان یک بایندر، سنگدانه ها را به هم متصل می کند. آسفالت ماکادام به دو نوع ماکادام نفوذی و ماکادام غیرنفوذی تقسیم می شود. آسفالت ماکادام معمولاً برای ساخت جاده ها، بزرگراه ها و سایر مناطقی استفاده می شود که نیاز به مقاومت و دوام بالایی دارند. این نوع آسفالت همچنین برای ساخت پیاده روها، مسیرهای دوچرخه سواری و سایر مناطقی که نیاز به مقاومت در برابر سایش دارند نیز استفاده می شود.
2. انواع بتن آسفالتی کداماند؟
این ماده انواع مختلفی دارد که از جمله اصلیترین آنها میتوان به بتن آسفالتی داغ، بتن آسفالتی گرم و بتن آسفالتی سرد اشاره کرد.
3. آسفالت سرد چیست؟
آسفالت سرد یک نوع آسفالت است که در دمای محیط مخلوط و اجرا می شود. این نوع آسفالت به دلیل نیاز به گرمایش کمتر نسبت به آسفالت گرم، هزینه کمتری دارد و همچنین انتشار گازهای گلخانه ای آن کمتر است. آسفالت سرد در کاربردهای مختلفی مانند روسازی جاده ها، بزرگراه ها، پارکینگ ها، فرودگاه ها و سایر انواع روسازی استفاده می شود.
4. تفاوت آسفالت سرد و گرم چیست؟
آسفالت سرد و گرم دو نوع آسفالت هستند که در روش تولید و کاربرد آنها با یکدیگر تفاوت دارند.
آسفالت گرم با حرارت دادن سنگدانه ها و قیر در کارخانه ساخته می شود. سپس این مواد داغ با هم ترکیب شده و در همان دما روی سطح مورد نظر ریخته می شود. آسفالت گرم دوام بیشتری نسبت به آسفالت سرد دارد و برای مناطق پرتردد مناسب تر است.
آسفالت سرد در دمای محیط ساخته می شود. سنگدانه ها و قیر با یکدیگر مخلوط شده و سپس این مخلوط روی سطح مورد نظر ریخته می شود. آسفالت سرد انعطاف پذیری بیشتری نسبت به آسفالت گرم دارد و برای مناطق با دمای پایین مناسب تر است.
5. چرا در اکثر پروژه ها، بجای بتن آسفالتی از آسفالت استفاده می کنند؟
در اکثر پروژه ها، به جای بتن آسفالتی از آسفالت استفاده می شود زیرا آسفالت مقرون به صرفه تر، انعطاف پذیرتر است.
6. ریختن سیمان روی آسفالت کار درستی است؟ و در چه مواقعی این کار را می توانیم انجام دهیم؟
بله در چند مورد افراد اینکار را انجام می دهند:
اصلاح آسفالت آسیب دیده: یکی از دلایل رایج ریختن سیمان روی آسفالت، اصلاح آسفالت آسیب دیده است. به عنوان مثال، اگر آسفالت ترک خورده یا سوراخ شده باشد، می توان از سیمان برای پر کردن ترک ها و سوراخ ها و بازیابی استحکام آسفالت استفاده کرد.
تقویت آسفالت: در برخی موارد، سیمان را می توان برای تقویت آسفالت استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر آسفالت در معرض بارهای سنگین یا تغییرات دمای شدید قرار داشته باشد، می توان از سیمان برای افزایش دوام آسفالت استفاده کرد.
ایجاد روکش جدید: در برخی موارد، سیمان را می توان برای ایجاد روکش جدید روی آسفالت استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر آسفالت قدیمی و فرسوده باشد، می توان از سیمان برای ایجاد روکش جدیدی استفاده کرد که ظاهر و عملکرد آسفالت را بهبود بخشد.
این مقاله چقدر مفید بود؟
از ۱ تا ۵ امتیاز بدید
میانگین امتیاز : 3.9 / 5. تعداد رأی: 13
اولین کسی باشید امتیاز میده!