آموزش نحوه تعویض باک بنزین موتور تک سیلندر

تعویض باک بنزین موتور تک
4.8
(5)

امروز میخواهیم درمورد نحوه تعویض باک بنزین موتور تک سیلندر صحبت کنیم. خاص تصاویر این مقاله درمورد موتور هوندا  است ولی درحالت کلی قواعد مشابهی در این نوع موتورها وجود دارد. در ادامه هم عللی که باعث فرسودگی و زنگ‌زدگی باک بنزین موتور تک سیلندر می شود را با هم بررسی خواهیم کرد و راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این مشکلات را بازگو می کنیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کارهایی که عمر باک بنزین موتور تک را کاهش می دهد!

موتورهای تک سیلندر نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارند تا عمر آن ها افزایش پیدا کند و یکی از قطعاتی که نیاز به بررسی دوره ای دارد، باک آن است. پیشنهاد افراد زبده و شرکت های سازنده خود موتور تک این است که هر ۶ ماه یکبار باک بنزین بررسی شود تا از لحاظ نشتی های موجود، آلودگی ها و کارایی درست موتور تک مطمئن شویم. در ادامه کارهایی که باعث فرسودگی و زنگ‌زدگی باک بنزین می‌شود را معرفی می کنیم. فراموش نکنید که در هنگام خرید باک بنزین، کیفیت را حتما در نظر بگیرید و در اولویت قرار دهید. تعویض باک بنزین موتور تک را نیز باید به طور کامل یاد بگیرید.

 عمر باک بنزین موتور تک

۱. سوخت آلوده: استفاده از سوخت ناپاک، حاوی ذرات و رسوبات، می‌تواند باعث آلودگی باک بنزین شده و به‌طور مستقیم بر عملکرد سیستم سوخت و موتور تاثیر بگذارد و همین در طولانی مدت باعث فرسودگی و زنگ زدگی باک بنزین می شود.

۲. نفوذ رطوبت: باتوجه به بازبودن محفظه باک بنزین، درصورت بی توجهی، نفوذ آب و رطوبت به داخل آن می تواند امری بدیهی باشد. این رطوبت می‌تواند باعث فرسودگی و زنگ‌زدگی باک شود. استفاده از باک بنزین با درپوش مناسب و رعایت نکات ایمنی و دقت بیشتر در هنگام سوختگیری، می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کند.

 

۳. تماس با مواد شیمیایی: در مواجهه با مواد شیمیایی خاص، مانند اسیدها یا مواد حلال، باک بنزین ممکن است فرسوده شده و زنگ بزند. بعضا دیده می شود افراد باک بنزین را با مواد شیمیایی شستشو می دهند که کار درستی نیست و باعث کاهش طول عمر آن می شود.

۴. تغییرات دما: تغییرات دما، به ویژه در شرایط جوی خاص، ممکن است باعث انقباض و انبساط باک بنزین شود و این تغییرات مکانیکی به تدریج می تواند منجر به زنگ زدگی یا ترک‌های ریزی در باک بنزین شود. در ادامه تعویض باک بنزین موتور تک را مورد بررسی قرار می دهیم.

مراحل تعویض باک بنزین موتور تک سیلندر

۱. برداشتن فیلتر هوا: در اولین مرحله تعویض باک بنزین موتور تک، باید فیلتر هوا و کاور آن را برداریم تا هم اطراف کار خلوت شود. اگر برداشته نشود، کار بازکردن آن پیچ خیلی سخت است.

۲. بازکردن پیچ پشت: در مرحله دوم تعویض باک بنزین موتور تک، پیچی که باک بنزین را در قسمت عقب موتور نگه می دارد را باید باز کنیم. این پیچ همان پیچی است که پشت فیلتر هوا قرار دارد و باید اینکار را با آچار یکسر رینگی انجام دهیم. ازآنجایی که مکان قرار گرفتن این پیچ در جایی دور از دسترس قرار دارد، لذا اینکار ممکن است کمی ناخوشایند باشد، اما اگر یک آچار خوب و اندازه داشته باشید می توانید اینکار را سریع تر انجام دهید.

۳. بازکردن دو پیچ جلو: در قسمت جلوی موتور دو پیچ و مهره وجود دارد که موتور تک سیلندر بنزینی با این دو پیچ روی موتور سوار می شود. آن ها را نیز باز کنید. اکنون باک بنزین کلا رهاست و فقط از طریق خط سوخت (شیلنگ سوخت که به قسمت زیر باک وصل می شود و کارش انتقال سوخت از باک به کاربراتور موتور است) به بدنه موتور وصل است. این مرحله سوم تعویض باک بنزین موتور تک بود.

مراحل تعویض باک بنزین موتور تک سیلندر

۴. جدا کردن بست شیلنگ: شیلنگ سوخت با یک بست فلزی یا گیره، به نازل سوخت متصل است که می توانید به کمک یک انبردست دم باریک آن را شل کرده و از نازل سوخت جدا کنید.

توجه: دقت کنید که این کار را با احتیاط انجام دهید تا از آسیب به شیلنگ انتقال سوخت جلوگیری شود.

جدا کردن بست شیلنگ

۵. در صورت لزوم نازل سوخت را جایگزین کنید: پس از بررسی ها، اگر نتیجه گرفتید که علت نشتی سوخت، نازل است و نه خود باک، می توانید نازل را تعویض کنید.

۶. وصل کردن باک بنزین جدید: در مرحله ششم تعویض باک بنزین موتور تک، اگر نتیجه گرفتید که باک بنزین باید عوض شود (نشتی از ترک یا سوراخ خود باک بوده یا اینکه باک دچار زنگ زدگی و فرسودگی شدید شده است) نازل را به باک بنزین جدید وصل کنید.

وصل کردن باک بنزین جدید

۷. اتصال شیلنگ سوخت به نازل: این مرحله جزو حساس ترین مراحل و سخت ترین مرحله است. برای انجام این کار ابتدا شیلنگ سوخت را به کمک یک انبر قفلی ثابت نگه می داریم تا حین انجام کار تکان نخورد. بعد از ثابت کردن شیلنگ سوخت، حال به کمک انبردست باید با بست فلزی اتصال بین شیلنگ و نازل سوخت را برقرار کنیم.

توجه: از محکم بودن اتصال و سالم بودن بست فلزی اطمینان حاصل کنید تا دوباره درگیری نشتی سوخت نشوید.

۸. بستن پیچ ها: یک پیچ در پشت و دو پیچ در قسمت جلوی موتور بود که باک بنزین را روی بدنه نگه میداشت و اکنون وقت آن است که مجددا باک بنزین روی بدنه ثابت و فیکس شود. موقع بستن دو پیچ و مهره جلو ممکن است باز هم به یکسری چالش ها بربخورید و آن هم ردیف کردن و بستن این پیچ و مهره ها است.

۹. قرار دادن فیلتر: فیلتر هوا را سر جای خود قرار داده و دوباره کاور آن را بپوشانید.

قرار دادن فیلتر

اکنون باک بنزین بسته شده و آماده کار است. کمی بنزین و روغن در موتور بریزید تا مطمئن شوید که نشتی ندارد و همه چیز درست کار می کند. پس از یادگیری تعویض باک بنزین موتور تک، در مقالات بعدی سایت بتن ویبره، می توانید آموزش تعویض شمع موتور تک سیلندر را نیز به صورت کامل و اصولی یاد بگیرید.

خرید موتور تک هوندا از فروشگاه بتن ویبره

سخن پایانی

در مقاله پیش رو سعی شد دلایل خرابی و زنگ زدگی باک بنزین و آموزش صحیح تعویض باک بنزین موتور تک را بازگو کنیم تا اگر مشکلی برای موتور تک شما به وجود آمد و خودتان مایل به تعویض باک بنزین بودید، بتوانید اینکار را انجام دهید. توجه داشته باشید اگر کار را به شخصی ماهر و متخصص بسپارید می توانید از صحت کار هم اطمینان خاطر داشته باشید. لذا پیشنهاد ما مراجعه به تعمیرگاه ها و متخصصان این حوزه است. در پایان امیدواریم با اعمال این راهنما و راهکارها، بتوانید از عملکرد بهینه موتور خود لذت ببرید و در عین حال از سلامت باک بنزین خود اطمینان حاصل کنید.

منبع : Youtube

این مقاله چقدر مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین امتیاز : 4.8 / 5. تعداد رأی: 5

اولین کسی باشید امتیاز میده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من